Smertefribevægelse | Viden om smerte | Gratis artikler og videoer

Smertefribevægelse

Viden om
Viden om
  • smerter
  • diskusprolaps
  • piskesmæld
  • impingement
  • nocebo
  • fysiologi

Top artikler

Hvad er smerte?

Moderne smerteforskning peger på at vi bør ændre vores forståelse af hvad smerter er. Det er nemlig ikke et rent fysisk stimuli, som er ensbetydende med vævsskade. Det er meget mere end det.

Opdateret behandling

Som kronisk smertepatient kan man ofte befinde sig i en ond spiral af mindre bevægelse og mere smerte. Den tilstand kan vendes.

Diskusprolaps: En ny forståelse

Nyere forskning viser, at vævsforandringer såsom diskusprolapser, slidgigt og revner i menisken findes i personer uden smerter – og det giver anledning til håb!

Alle artikler

At lære om smerte er selve fundamentet for effektiv smertebehandling, og derfor anser vi smerteundervisning som en hjørnesten i vores behandling. Smerteundervisning har dokumenteret effekt på smerte, funktionsniveau, bevægelsesrelateret frygt, smerte-katastroficering, osv.
Man ser ikke længere smerte som et input fra kroppen, men som et output fra hjernen og nervesystemet baseret på den opfattede trusselsvurdering. Vurderingen dannes bl.a. på baggrund af beskyttelsessignaler fra nerverne, frygt, bekymring, forventninger, erfaringer, overbevisninger, osv., og er afgørende for om du oplever smerte.
Kognitiv Funktionel Terapi (CB-CFT) er en af de mest moderne og videnskabeligt understøttede behandlingsformer til at behandle rygsmerter i lænden, der har varet mere end 3 måneder. CB-CFT giver dig værktøjerne til selv at behandle din problemstilling, så du kan være mere uafhængig af behandlere i fremtiden.
Teknik er individuelt og afhænger blandt andet af kropsbygning, mobilitet, mål og kontekst. Teknik er et bredt spektrum med plads til variation, og behøves ikke at være perfekt hver gang.
Kan buttwink give skader?
Buttwink er et posterior tilt af bækkenet, og er en omdiskuteret, men helt naturlig bevægelse og del af en squat. Neutral er en stor zone, og ikke én position. Derfor er en smule lumbal fleksion mens du løfter vægte helt normalt, forventeligt og bør ikke frygtes.
Forskning tyder på, at der ved kroniske smerter ikke er større behandlingseffekt ved at vælge specifikke øvelser/interventioner. Det vigtigste er at du faktisk laver genoptræning; ikke præcist hvad du laver. Derfor kan du med fordel vælge at genoptræne gennem aktiviteter, du synes er sjove, meningsfulde og passer med dine præferencer.
ACT er en form for kognitiv adfærdsterapi, som søger at “acceptere” ubehagelige følelser og oplevelser, i stedet for at kontrollere og skubbe dem væk. ACT handler om at leve et liv med høj livskvalitet til trods for ubehageligheder.
Gradvis genoptræning
Selvom man oplever smerter et bestemt sted på kroppen, f.eks. rygsmerter, så viser det sig, at man ikke behøver lave specialiserede øvelser til det specifikt påvirkede område. Faktisk ser det ud til, at man kan lave lige det, man har mest lyst til, så længe det mindsker den generelle frygt for at bevæge sig.
Graviditet og smerter
Selvom graviditet for mange er en glædelig tid, er der også mange for hvem, graviditeten ikke er, som de havde forestillet sig. Smerter er blot et af de mange symptomer der kan gøre en graviditet mere vanskelig og mindre lyserød. Fysisk aktivitet har dog vist sig, at kunne være med til at lindre dine smerter under graviditeten.
Det er en udbredt misforståelse, at der findes en bestemt løbestil, der er bedre til både forebyggelse og behandling af løberelaterede skader. Forskning tyder nemlig på at hverken løbestil eller løbesko er vigtige faktorer for løbeskader. Det handler i højere grad om den belastning vi bliver udsat for, i forhold til hvad vi er vant til.
Slidgigt er en naturlig del af livet og ikke en tilstand der nødvendigvis har særlig god sammenhæng med smerte. Træning er en sikker og effektiv måde at reducere smerterne og forbedre dit funktionsniveau i dagligdagen.
Mange af de fysiske faktorer forbundet med en piskesmældsulykke kan dårligt forklare hvorfor smerterne bliver længerevarende/kroniske. Forskning viser, at faktorer som fx. frygt for bevægelse og angst betyder mere for længden af ens symptomforløb.
Ved længerevarende smerter ser det ud til, at der er en dårlig sammenhæng mellem smerter og de strukturelle forandringer vi ser på en skanning. Kender du til alle de andre faktorer, som kan påvirke dine smerter?
Myten om, at der findes bevægelser som isoleret set er skadelige lever i dag i bedste velgående bl.a. i form af at det er farligt at løfte med ryggen eller at knæene ikke må komme ud over tæerne i et squat. Men har det noget hold i virkeligheden?
Coren definerer vi som mave- og rygmuskulaturen. Konceptet “core træning” kom frem i 90’erne og har været meget populært blandt behandlere og trænere siden da. Men er det overhovedet nødvendigt med core træning i forbindelse med rygsmerter?
Holdning og kropsbygning
Det er en udbredt misforståelse at måden vi sidder eller står på har stor betydning for udviklingen af smerter og skader. Men der findes faktisk ikke videnskabelig opbakning til at fordømme forskellige kropsholdninger.
I et studie fra 2011 fandt man at 96% af mænd uden smerter i alderen 40-70 år, havde abnormaliteter i skulderen (8). Der findes altså mange raske personer, som har “skader” og inflammation i strukturer forbundet med impingement, men som ikke oplever nogen form for smerte.
Nyere forskning viser, at vævsforandringer såsom diskusprolapser, slidgigt og revner i menisken findes i personer uden smerter – og det giver anledning til håb!
Smertefysiologi
Når du stikker dig på en nål, kommer et skadeligt eller potentielt skadeligt stimuli udefra, og der sker en omdannelse af stikket til et elektrisk signal. Men der sker også en helt masse andre ting, du måske ikke er klar over.
Opdateret behandling
Som kronisk smertepatient kan man ofte befinde sig i en ond spiral af mindre bevægelse og mere smerte. Den tilstand kan vendes.
Hvad er smerte?
Moderne smerteforskning peger på at vi bør ændre vores forståelse af hvad smerter er. Det er nemlig ikke ensbetydende med vævsskade.
At lære om smerte er selve fundamentet for effektiv smertebehandling, og derfor anser vi smerteundervisning som en hjørnesten i vores behandling. Smerteundervisning har dokumenteret effekt på smerte, funktionsniveau, bevægelsesrelateret frygt, smerte-katastroficering, osv.
Man ser ikke længere smerte som et input fra kroppen, men som et output fra hjernen og nervesystemet baseret på den opfattede trusselsvurdering. Vurderingen dannes bl.a. på baggrund af beskyttelsessignaler fra nerverne, frygt, bekymring, forventninger, erfaringer, overbevisninger, osv., og er afgørende for om du oplever smerte.
Kognitiv Funktionel Terapi (CB-CFT) er en af de mest moderne og videnskabeligt understøttede behandlingsformer til at behandle rygsmerter i lænden, der har varet mere end 3 måneder. CB-CFT giver dig værktøjerne til selv at behandle din problemstilling, så du kan være mere uafhængig af behandlere i fremtiden.
Teknik er individuelt og afhænger blandt andet af kropsbygning, mobilitet, mål og kontekst. Teknik er et bredt spektrum med plads til variation, og behøves ikke at være perfekt hver gang.
Kan buttwink give skader?
Buttwink er et posterior tilt af bækkenet, og er en omdiskuteret, men helt naturlig bevægelse og del af en squat. Neutral er en stor zone, og ikke én position. Derfor er en smule lumbal fleksion mens du løfter vægte helt normalt, forventeligt og bør ikke frygtes.
Forskning tyder på, at der ved kroniske smerter ikke er større behandlingseffekt ved at vælge specifikke øvelser/interventioner. Det vigtigste er at du faktisk laver genoptræning; ikke præcist hvad du laver. Derfor kan du med fordel vælge at genoptræne gennem aktiviteter, du synes er sjove, meningsfulde og passer med dine præferencer.
ACT er en form for kognitiv adfærdsterapi, som søger at “acceptere” ubehagelige følelser og oplevelser, i stedet for at kontrollere og skubbe dem væk. ACT handler om at leve et liv med høj livskvalitet til trods for ubehageligheder.
Gradvis genoptræning
Selvom man oplever smerter et bestemt sted på kroppen, f.eks. rygsmerter, så viser det sig, at man ikke behøver lave specialiserede øvelser til det specifikt påvirkede område. Faktisk ser det ud til, at man kan lave lige det, man har mest lyst til, så længe det mindsker den generelle frygt for at bevæge sig.
Graviditet og smerter
Selvom graviditet for mange er en glædelig tid, er der også mange for hvem, graviditeten ikke er, som de havde forestillet sig. Smerter er blot et af de mange symptomer der kan gøre en graviditet mere vanskelig og mindre lyserød. Fysisk aktivitet har dog vist sig, at kunne være med til at lindre dine smerter under graviditeten.
Det er en udbredt misforståelse, at der findes en bestemt løbestil, der er bedre til både forebyggelse og behandling af løberelaterede skader. Forskning tyder nemlig på at hverken løbestil eller løbesko er vigtige faktorer for løbeskader. Det handler i højere grad om den belastning vi bliver udsat for, i forhold til hvad vi er vant til.
Slidgigt er en naturlig del af livet og ikke en tilstand der nødvendigvis har særlig god sammenhæng med smerte. Træning er en sikker og effektiv måde at reducere smerterne og forbedre dit funktionsniveau i dagligdagen.
Mange af de fysiske faktorer forbundet med en piskesmældsulykke kan dårligt forklare hvorfor smerterne bliver længerevarende/kroniske. Forskning viser, at faktorer som fx. frygt for bevægelse og angst betyder mere for længden af ens symptomforløb.
Ved længerevarende smerter ser det ud til, at der er en dårlig sammenhæng mellem smerter og de strukturelle forandringer vi ser på en skanning. Kender du til alle de andre faktorer, som kan påvirke dine smerter?
Myten om, at der findes bevægelser som isoleret set er skadelige lever i dag i bedste velgående bl.a. i form af at det er farligt at løfte med ryggen eller at knæene ikke må komme ud over tæerne i et squat. Men har det noget hold i virkeligheden?
Coren definerer vi som mave- og rygmuskulaturen. Konceptet “core træning” kom frem i 90’erne og har været meget populært blandt behandlere og trænere siden da. Men er det overhovedet nødvendigt med core træning i forbindelse med rygsmerter?
Holdning og kropsbygning
Det er en udbredt misforståelse at måden vi sidder eller står på har stor betydning for udviklingen af smerter og skader. Men der findes faktisk ikke videnskabelig opbakning til at fordømme forskellige kropsholdninger.
I et studie fra 2011 fandt man at 96% af mænd uden smerter i alderen 40-70 år, havde abnormaliteter i skulderen (8). Der findes altså mange raske personer, som har “skader” og inflammation i strukturer forbundet med impingement, men som ikke oplever nogen form for smerte.
Nyere forskning viser, at vævsforandringer såsom diskusprolapser, slidgigt og revner i menisken findes i personer uden smerter – og det giver anledning til håb!
Smertefysiologi
Når du stikker dig på en nål, kommer et skadeligt eller potentielt skadeligt stimuli udefra, og der sker en omdannelse af stikket til et elektrisk signal. Men der sker også en helt masse andre ting, du måske ikke er klar over.
Opdateret behandling
Som kronisk smertepatient kan man ofte befinde sig i en ond spiral af mindre bevægelse og mere smerte. Den tilstand kan vendes.
Hvad er smerte?
Moderne smerteforskning peger på at vi bør ændre vores forståelse af hvad smerter er. Det er nemlig ikke ensbetydende med vævsskade.